Festival znanosti pod temom “Mreže” održan je od 5. do 10. svibnja 2025. i u Gimnaziji Županja. U nastavku donosimo kratak opis provedenih aktivnosti.
- Fraktalne mreže – umjetnost matematike
Na radionici su učenici koristeći alate umjetne inteligencije i Python spoznali osnovne činjenice o fraktalima i njihovoj primjeni te izradili grafičke prikaze fraktala u geometriji, prirodi i tijelu nekih živih bića. Izrađeni će radovi biti izloženi u prostima Škole za opću populaciju. - Izgradnja mreže pomoću koordinatnog sustava i linearne optimizacije
Na radionici su učenici radili na zadatcima koji se temelje na izgradnji i optimizaciji mreže koristeći koordinatni sustav i metode linearne optimizacije. Ostvareni cilj radionice bio je dizajnirati mrežu koja povezuje nekoliko točaka (npr. gradove, skladišta ili proizvodne jedinice) na način da se minimiziraju troškovi povezivanja, bilo da se radi o vremenu, novcu ili energiji. - Matematički pristup društvenim mrežama
Kroz radionicu učenici 4. razreda diskutirali su koje društvene mreže koriste, kako su povezani s prijateljima, na koji način ljudi komuniciraju putem društvenih mreža, što znači biti „dobro povezan“ te kako vijesti i trendovi brzo postaju viralni. Koristeći digitalni alat nacrtali su vlastitu mrežu Facebook prijatelja te je analizirali. Proveli su eksperiment “Kako se informacije šire?” Nakon eksperimenta provedena je diskusija i analiza. - Mreža prostih brojeva
Učenici su na radionici istraživali koncept mreže prostih brojeva te Eratostenovim sitom odredili sve proste brojeve do 100. Nakon toga primijenili su proste brojeve u kriptiranju te spoznali na engleskome i njemačkome jeziku osnove RSA algoritma. - Pub kviz Gimnazije Županja – Mreže
Tema je kviza bila Mreže. Nastavnici su osmislili su raznovrsna pitanja za kviz i proveli ga sa čak 13 ekipa učenika 1., 2., 3. i 4. razreda. - Stabilna hranidbena mreža stabilan ekosustav
Učenici su analizirali hranidbene odnose u različitim ekosustavima uzimajući i u obzir odnos broja/biomase lanova hranidbenoga lanca/mreže/piramide, protjecanje energije kroz ekosustav, kako su sva živa bića povezana kroz prehrambene odnose i što bi se dogodilo kada bi jedna vrsta nestala iz hranidbene mreže. - Tko se boji pauka još?
Učenicima su za opću populaciju pripremili izložbu “Tko se boji pauka još?” . Izrađeni su plakati sa sljedećim naslovima: “Tko je Arahna?”, “Što je arahnofobija?”, “Kako pauci stvaraju svoju mrežu?”, “Koji je kemijski sastav paukove mreže?”, “Što pauci znaju o matematici?”, “Kako konzervirati i izložiti paukovu mrežu?”, “Pauci u popularnoj kulturi”. - Željezničke mreže u 19. i na početku 20. stoljeća
Učenici su izradili interaktivni plakat kojim su prikazali razvoj željezničke mreže u svijetu, s naglaskom na one u Europi. Analizirali su kako je pojava željeznica utjecala na razvoj pojedinih država i istražiti kako su se i pod kojim uvjetima razvijale željezničke pruge u Hrvatskoj.
Autori i voditelji aktivnosti bili su nastavnici: Jadranka Didović, Filip Jurić, Danijela Kegalj, Goran Knez, Ilija Mikulić, Katarina Petričević, Sanja Slijepčević Tkalac i Marija Troha Holmik.
































































